The Myth of Hyperreality


Displayed: diplomkyavu.cz

18. 6. — 26. 6. 2025

Team:/ Emma Štěpánová, Ondřej  Dvořák, Martin Poš, Jakub Janov, Filip Novák, Andrej Kontra, Marek Bulíř
Photo:/ Josef Šlapák, Šimon Roubal, Johanka Pošová


Instalace “Mýtus o hyperrealitě” propojuje fyzický objekt (porcelánovou sochu inspirovanou tvarem rozpulkého meteoritu) s digitální vizualizací a zvukovými i světelnými prvky. Toto multimediální dílo v sobě nechává vědomě rozpouštět hranice mezi sochou a digitálním obrazem a ohledává erozi mantinelů skutečného a virtuální prostoru. Výchozími interpretačními body se stávají fenomény hyperreality (Jean Baudrillard) a mýtu, které Poš v současnosti prostřednictvím svého díla explicitně tematizuje. Hyperrealita u něj figuruje v podobě syntézy skutečnosti a virtuality, která svou materiální manifestací realitu zakrývá. Mytologie dále rozšiřuje hyperrealistický rámec o imaginativní, empiricky a kognitivně neuchopitelné jevy. Instalace evokuje fragmentární artefakt budoucnosti, technologickou ruinu i symbol možných forem mimozemského života. Pohybuje se mezi vědeckou vizualizací a mytopoetickou artikulací reality, čímž problematizuje racionální chápání technologií. Mýtus o hyperrealitě tak není pouze estetickým objektem, ale i experimentální laboratoří, kde se na základě strategie kvazi-výzkumu testuje a rýsuje spekulativní krajina. Diváctvo je vtahováno do situace fiktivního archeologického zkoumání, jež otevírá prostor pro úvahy o vztahu člověka, technologií a nadčasových kosmických dimenzí. Pošova práce ukazuje, že současné umění může fungovat jako nástroj spekulativního poznání a prostředek k narušování ustálených představ o realitě.

ENG//

The installation combines a physical object (a porcelain sculpture inspired by the shape of a cracked meteorite) with a digital visualization comprising sound and light elements. The multimedia artwork deliberately blurs the borderline between sculpture and digital image, examining the eroded boundaries between real and virtual environments. The concepts of hyperreality (as conceived by Jean Baudrillard) and myth, which Poš explicitly explores in his recent works, form the interpretation basis. The artist presents hyperreality as a synthesis of reality and virtuality, whose material manifestation veils reality. Mythology enhances the hyperrealist framework with imaginative and elusive phenomena that are impossible to comprehend empirically and cognitively. The installation evokes a futuristic fragmentary artefact or a technological ruin but also symbolises possible forms of extraterrestrial life. Balancing on the edge of scientific visualization and mythopoetic articulation of reality, the piece of art questions the rational perception of technology. The Myth of Hyperreality thus transcends a mere aesthetic object; indeed, it serves as an experimental laboratory, where a speculative landscape is tested and outlined by means of a quasi-research strategy. The viewers are drawn into a situation of fictional archaeological exploration, which provides a platform for contemplating the relationship among humans, technology, and timeless cosmic dimensions. In his work, Poš shows that contemporary art can serve as a tool for speculative knowledge and a means for unsettling the established concepts of reality.